Спаси работата, после апартамента!

От Румяна Тихолова, Вашингтон

09 мар 2009

Няма съмнение - минаваме през трудни времена с рекордна безработица на хоризонта. В икономическа криза най-ценният актив, който притежаваш, не са апартаментът или спестяванията, а работата. Затова направи всичко възможно да го изолираш от поражения, казва Стивън Вискюзи в книгата "Защити си работата". Босовете мразят да уволняват. Поне статистически това е вярно за повечето от тях. Затова можеш да направиш така, че поставянето на твоята глава на дръвника да се превърне в по-малко вероятното събитие. "Лошата икономика взема достатъчно жертви; не е задължително твоята работа да е сред тях."

Кажи сбогом на изобилието


Времената на потупване по рамото са пуснати в дълга ваканция заедно с икономическия бум. Но и при растеж и бясно търсене на кадърна работна ръка брилянтната квалификация и впечатляващата биография невинаги бързо тласкат нагоре по корпоративната пирамида. Или дават свобода за лесно движение между различни работни места. Важно е да се харесваш.

"В криза истината е още по-сурова", пише Вискюзи. Задайте си въпроса: "Харесва ли ме началникът?" Ако отговорът е не или не знам, сте нагазили в дълбока вода. Обикновено офисът е конкурентно и не особено демократично място. При растяща икономика спечелилите свършват с повишение и бонуси. При спад в стопанската активност губещите състезанието се преместват завинаги от другата страна на вратата. Борбата за оцеляване сменя играта за подобряващи се перспективи.

Бронежилетка за кризата


Вискюзи предлага четири стратегии. Направи необходимото, за да те забелязват, но не се набивай в очи. Дръж се добре и не се оплаквай; това създава впечатление, че имаш нужда от специална поддръжка и те свързват с допълнителни разходи. Бъди полезен и винаги предлагай да свършиш повече - работата е на една ръка разстояние. Накрая бъди готов с отлично стъкмена биография и контакти за всeки обрат на съдбата. Ако не друго, готовността вдъхва увереност. Тя е едното крило на успеха.

Може да звучи цинично, но е практично: направи уволнението си трудно. Ако началникът не те вижда или не те познава, вече си отъпкал пътя за безболезнено освобождаване. Невидимите служители си тръгват първи. Затова ето няколко тактики за отвоюване на видимост: започни с нещата, които можеш да контролираш - навиците и външния вид. Например отиваш на работа преди началника и тръгваш пет минути след него. Правиш по-дългия престой, по възможност съпроводен със свършена работа, забележим и значим. Продължаваш със същата тактика седмици или месеци.

Ако в добрите времена си си позволявал по-небрежно облекло, сега незабавно си оправяш косата, изваждаш от гардероба по-хубавите дрехи и купуваш най-скъпите обувки, които успяваш да си позволиш. В очите на висшестоящите това носи допълнителна стойност за компанията и клиентите.

Без да се натрапваш, вкарваш в радара на началника подробности от личните си предпочитания и живот. Ако ти се струва прекалено, само помисли: лесно е да се разделиш с мебелите, непосилно е да го направиш с домашния любимец.

Има ли нужда от каски и противогаз



Отношението към работата има преимущество пред квалификацията. "В крайна сметка ентусиазмът може да се превърне в най-мощната защита на работното място," пише Вискюзи. Някой ще възрази: с меча на съкращенията над главата и кризата, която удря по джоба, е трудно да си енергичен. Но ако нахлуем обувките на началника, светът е различен. Ентусиазиран служител с добри умения е по-ценен от неентусиазиран служител с малко по-добри умения. Кризата увеличава работата за единица работно място. Да се поддържа производителността висока изисква доста мотивация.

Мрежата на сигурност е още по-важна във времена на несигурност. Професионалните контакти извън компанията са мостът до другия бряг на реката, ако се окаже, че корабите от нашата страна са опожарени. Контактите на самото работно място са естествените съюзници, конкуренти или врагове. "Бъди близък с приятелите и още по-близък с полувраговете", казва Вискюзи. Намери си ментор, а може и ти да станеш такъв. Важно е мрежата да расте.

Нещо за офис политиката? Само тъпаците вярват, като им казват, че тя не съществува, смята Вискюзи. Научете се да хвалите другите, докато изтъквате собствените си постижения. И винаги говорете в първо лице множествено число. Освен това бъдете в час с клюките. Без да минавате за клюкар, особено пред началника.

Книгата на Вискюзи изброява общо 50 тактики как да запазим работата. По-скоро как да поскъпнем като актив в очите на началника и колегите. Доста от тактиките се припокриват. Все пак не всичко е само офис политика; трябва непрекъснато да усъвършенстваме и професионалните си умения, добавя авторът на "Защити си работата".

Може би упражнението е поуморително? Не съвсем. Сещам се за доста хора, които в добри и лоши времена го практикуват непрекъсното. Къде е границата? Трудно е да се каже. Вискюзи дава следния съвет: ако имате началник, който е пушач, пропушете. Дробовете ще пострадат, но кариерата ще процъфтява. Ако човек прави толкова компромиси със здравето, колко ли компромиси ще направи с етиката и морала? И обратното.

Авторът на рубриката е консултант по международно развитие, мнения може да изпращате на rtiholova1@yahoo.com

Bulletproof Your Job. Stephen Viscusi. 2008.

в-к Дневник

 
Публикувана 13 Март 2009 г. 12:03:38
 



Новини

12 Юли 2017
Дирекция “Бюро по труда”- Русе провежда процедура за кандидатстване на работодатели за преференции по насърчителни мерки за заетост на безработни лица
още...
12 Юли 2017
НАП напомня: завършилите средно образование безработни и неучащи заплащат сами здравните си осигуровки
още...
11 Юли 2017
Изменение на Условията за кандидатстване по процедура BG05M9OP001-1.021 „Обучения за заети лица“
още...
04 Юли 2017
НАП въведе нова електронна услуга с КЕП
още...
29 Юни 2017
КАРИЕРА ЗА НОВА ЕRА - единствените кариерни дни в страната за млади и утвърдени учени
още...

Още новини