Мениджмънт по време на кризаа

От Никола Георгиев, Татяна Пунчева

12 март 2009, в-к Дневник

Има един лесен начин за справяне с кризата - компаниите да спрат да работят, с което икономиката ще изчезне, а с нея и кризата. Разбира се, шегуваме се. Истината е че дори в условията на криза повечето фирми няма да спрат да работят, а техните мениджъри - да ги управляват. В подобни трудни времена обаче ролята на управлението става все по-важна.

Бъдете проактивни

Компаниите трябва да са проактивни, а не реактивни на кризата. С тези думи Ян ван дер Оорд, съдружник и вицепрезидент на консултантската компания A.T. Kearney, очерта основната стратегия, която трябва да се прилага. Оорд представи на мениджъри на български компании няколко съвета, които да им помогнат да преодолеят по-лесно икономическата буря. Навременната и точна реакция от страна на корпорациите може сериозно да подобри показателите на компанията, но не и да предотврати ефектите от кризата върху нейното представяне, допълни той.

В момента повечето български компании са реактивни, което означава, че се оставят на течението, чакайки последния момент за действие, смята Оорд. Правилният проактивен подход включва на първо място планиране на възможните сценарии за развитие на бизнеса предвид пазарната конюнктура и ясната им комуникация с инвеститорите и кредиторите, посочи консултантът.

Според Оорд адекватната оценка може значително да помогне на компаниите да се възползват и от изникващите заради кризата възможности.

Важен момент се явява преструктурирането и рефинансирането на задълженията. Преструктурирането на дълга изисква парични средства, но за целта могат да се потърсят и партньори в лицето на дялови инвеститори, които вече имат желание да инвестират дори срещу миноритарно участие, смята Оорд. Ако преди една година всички оценки на компании и активи бяха силно завишени, те вече се нормализират и дори са сравнително атрактивни, допълни той.

Какво мислят българските мениджъри

Голяма част от тези препоръки под една ли друга форма вече се прилагат от българските мениджъри, стана ясно от дискусията след презентацията на консултантите от A.T. Kearney.

Според Огнян Траянов, президент на "ТехноЛогика", преструктурирането на всяка компания е задължително по време на криза. По думите му изграждането на "екосистема от партньори", подобряване на събираемостта на вземанията, управлението на риска и диверсификацията на рисковете са от съществено значение за ограничаване на ефектите на кризата.

Някои компании пък се справят с кризата чрез фокусирането върху нови ниши. Според Андреас Майерхофер, главен директор маркетинг към "Мобилтел", осигуряването на нови приходи чрез навлизането на нови пазарни ниши са ключови в момента.

Преодоляването на проблемите с падащите обороти и печалби и с наличието на оборотни средства зависи изцяло от комплексния подход на мениджърите, коментира за "Дневник" Мартин Паев, финансов аналитик (CFA) и управител на българската консултантска компания "Сортис инвест".

Сега е моментът компаниите да се вгледат навътре в себе си, обратно на досегашната практика на разширяване на позиции и пазари, смята Паев. Според него това обаче не трябва да засенчва стратегическото мислене, за да не се изпуснат перспективни ниши за развитие и огромните възможности за консолидация, които ще се отворят с кризата. Трябва да се търси и баланс между дейности, генериращи високи приходи, но ниска печалба, и такива с много висока рентабилност, но с ниски обороти.

"Мениджърите са наясно, че при нужда могат да се разделят с част от бизнеса си чрез продажба, ликвидация или пренасочване на средства. Продажбата на активи и дейности обаче много от тях по-скоро възприемат като последния възможен вариант за оптимизация", поясни Паев.

Оптимизацията на финансовите потоци също е ключова, но достъпът до средства вече зависи не само от кого ще бъдат потърсени те, но и как, смята Паев. "Ясно структурирана стратегия и план за развитие, с конкретни мерки за работа в условията на криза, както и добрият мениджмънт могат да спечелят скептичните в момента банки и инвеститори", каза той.

 
Публикувана 13 Март 2009 г. 14:03:34
 



Новини

21 Март 2017
На 19 април в БТПП ще се състои Бизнес форум София-Тайпе
още...
21 Март 2017
Виртуално обучение по мениджмънт на интелектуалната собственост
още...
21 Март 2017
Изложение China International Import and Export Food & Beverage Exhibition
още...
21 Март 2017
НСИ: Разходите на работодателите за труд нарастват с 8% на годишна база
още...
21 Март 2017
Здравословните и безопасни условия на труд – грижа на всеки – практически насоки за работодателите
още...

Още новини