Стажантите са ни скъпи

Компаниите се въздържат да наемат студенти заради кризата

Компаниите, които инвестират в стажантски програми, имат по-голям шанс да се развиват успешно дори и в криза, а една от най-големите им грешки би била да намаляват разходите за сметка на обучението на служителите си. В края на миналата година много консултанти по човешки ресурси изказваха подобно мнение. По-малко от три месеца по-късно, в които все повече фирми започнаха да усещат ударите на икономическата стагнация, а масовите съкращения вече са факт, се оказа, че малко компании в България могат да си позволят да следват този съвет.

Показателно за това е, че в започващия тази седмица в София форум за студентски стажове "Кариери" ще участват около 30% по-малко работодатели спрямо 2008 г., когато се включиха 125 фирми. "По-малкият интерес се дължи на свиването на бюджетите заради кризата", коментира Светлозар Петров, управител на компанията за подбор на кадри "Джобтайгър", която организира събитието заедно с министерството на държавната администрация. "Някои предприятия се настройват към спадналите поръчки, други обмислят да правят съкращения и преценяват, че не е подходящо да наемат стажанти", добави той.

Въпреки това през тази година срещите между работодателите и младежите ще са в девет града (виж по- долу). Летните си стажантски програми ще представят банки, супермаркети, фирми от хранителната и пивоварната индустрия, телекомуникационни, ИТ и HR компании, предприятия от металургичния и минния бранш, държавната администрация и институции на Европейския съюз.

Въпреки трудностите фирмите не трябва да спират притока на млади хора, ако искат да развиват дългосрочно човешките си ресурси, съветват специалистите.

Част от философията

"Наемането на стажанти е част от философията на компанията", заяви Аделина Костова, мениджър "Човешки ресурси" в "Нестле България". През миналата година 21 от 38 младежи останаха да работят във фирмата след края на обученията, добави тя. Стажантските програми са част от дългосрочната стратегия и на "Мобилтел". "По този начин компанията подкрепя професионалната ориентация и квалификация на студентите, а от друга страна, получава шанс да задържи за свои служители най-талантливите и добре представили се стажанти. Това е неоспоримо предимство в днешния динамичен пазар на труда", коментира Миглена Узунова, директор "Човешки ресурси" в компанията. Привличането на способни млади хора не е разход, а инвестиция с висока възвращаемост във времето, заявиха и от "Билла България".

Скъпо удоволствие

Според Светлозар Петров от "Джобтайгър" наемането на стажанти е скъпо удоволствие за фирмите, тъй като край тях винаги трябва да има някой, който да ги обучава. Освен това обикновено не повече от една трета от тях остават да работят в компанията. "Стажът е лукс и за младежите, защото в повечето случаи заплащането е около и под минималната заплата. Затова много предпочитат да отидат да работят на морето или заминават на бригада в САЩ. Може би заради това от стажове се интересуват не повече от 10% от студентите", смята Петров.

Мотивацията на младежите също е различна. Някои искат да влязат в една фирма и да видят как се правят нещата, а други започват интервюто с въпроса "Какви пари давате?", разказва Петров. Организаторите на "Кариери" съветват студентите предварително да проучат кои компании каква работа предлагат. Така те ще решат коя програма би била най-полезна за тях и ще дефинират ясно интереса си пред работодателите.

Сблъсък с реалния бизнес

Най-голямата полза за младежите е, че могат да се сблъскат с реалния бизнес и да си сверят часовника за това дали специалността им се търси от работодателите, казват мениджърите по човешки ресурси. Стажантската програма на "Мобилтел" обхваща всички бизнес направления в компанията. От БТК заявиха, че студентите ще могат да се запознаят с работата в седем от основните дирекции, а от "Билла" обясняват, че младежите ще добият представа за финансово-счетоводната дейност, контрола на фактурите и решаването на казуси от работата на отдел "Човешки ресурси".

За срещите си с работодателите младежите трябва да изберат по-строго облекло, съветват организаторите на "Кариери". "На предишно издание на форума във Варна имаше студенти, дошли от плажа по бански и джапанки", разказва Петров. Сред най-дразнещите пропуски са правописните грешки и лошото форматиране на автобиографията и мотивационното писмо.


Програмата на "Кариери"

- 18 и 19 март - София, НДК

- 23 март - Варна, Фестивален и конгресен център

- 25 март - Свищов, Стопанската академия

- 30 март - Велико Търново, Великотърновският университет

- 1 април - Русе, Русенският университет

- 6 април - Благоевград, Югозападният университет

- 8 април - Пловдив, Международен пловдивски панаир

- 13 април - Бургас, Свободният университет

- 15 април - Стара Загора, хотел "Верея"

Автор: Мишел Гутсузян

В-к Дневник

16.03.2009

 
Публикувана 17 Март 2009 г. 13:03:56
 



Новини

21 Март 2017
На 19 април в БТПП ще се състои Бизнес форум София-Тайпе
още...
21 Март 2017
Виртуално обучение по мениджмънт на интелектуалната собственост
още...
21 Март 2017
Изложение China International Import and Export Food & Beverage Exhibition
още...
21 Март 2017
НСИ: Разходите на работодателите за труд нарастват с 8% на годишна база
още...
21 Март 2017
Здравословните и безопасни условия на труд – грижа на всеки – практически насоки за работодателите
още...

Още новини