Защо Zappos плаща 1000 долара на служителите си, за да напуснат?

Поучителен пример за привличането и задържането на истински вътрешно-мотивирани и съпричастни служители ни дава компанията за продажба на обувки по интернет Zappos.com, която предлага и реално заплаща по 1000 долара на всеки един служител, който пожелае да напусне.

В Zappos.com работят 1600 служители, а компанията е истински посветена на визията си да бъде доставчик #1 на обувки по интернет чрез перфектно обслужване и грижи за клиентите.

Когато в Zappos.com започне работа нов служител, току що заел свободно вакантно място, той преминава през интензивно обучение от 4 седмици. В хода на това обучение заплатата му върви на 100%, а новият служител се обучава на всичко, свързано с работата му и компанията.

Основната цел на това въвеждащо обучение е служителят да успее да види “отвътре” отдадеността на Zappos.com към клиентите, да почувства “на живо”, че клиентът е всичко за фирмата, да усети основните елементи на фирмената култура на Zappos, поведението и отношението към работата на колегите си, да разбере повече за стратегията на своя работодател и т.н.

Някъде седмица след старта на въвеждащото обучение, всеки нов служител получава “оферта” - да получи 1000 долара + частта от заплатата си за времето, което е бил в компанията, ако напусне още днес.

Целта на мениджмънта на Zappos.com с подобна оферта към всички нови служители е да се уверят, че им предстои да работят с истински съпричастни и вътрешно-мотивирани хора, които ще направят всичко по силите си, за да работят съгласно стратегията и визията за развитие на компанията си.

10% от новите служители приемат офертата, вземат заплатата си и 1000 долара бонус и напускат. Останалите 90% от новите служители предпочитат да продължат работа и да се посветят на фирмените правила, политики и стратегия.

Когато са открили този изключително интересен и ефикасен метод за оттърваване от несъпричастни служители, мениджърите на Zappos са предлагали премия от 100 долара за напускане. След това я увеличили на 500, сега е 1000, а кой знае, след време биха могли и да предлагат повече.

Простата сметка при един бърз паралел с българската действителност показва, че ако един служител започне нова работа в една компания и да речем се е договорил да получава 1000лв. месечна заплата, това би означавало, че компанията ще вложи в този служител 12000 лева за заплати годишно, около 5500лв. за осигуровки, неопределена сума за външни обучения, GSM, може би кола и бензин, работно място, годишни бонуси и т.н. Ето как, този служител започва да струва на компанията си много, много пари.

Примерът, който давам може да се даде и за служител със 700лв. заплата, с 500лв., с 2000 или 5000лв. Това не е толкова важно в случая.

Ако този служител е максимално съпричастен към фирмата си и работи всеотдайно в пълно съответствие с професионалните стандарти за работа, фирмата му би следвало да е щастлива от това, че служителят работи за нея. Клиентите на фирмата също би следвало да са щастливи, както и колегите на въпросния служител, мениджъра му и т.н. Ето как, служителят оправдава инвестицията, която фирмата прави в него.

Но ако си представим, че служителят не е максимално съпричастен и вътрешномотивиран, че е започнал работа от немай къде в тази фирма, че жадно се оглежда за друга работа или че просто няма сериозни планове да се раздава кой знае колко (както се очаква от него), за работодателят би било далеч по-добре да заплати еднократно 300 или 400лв. (при база от 1000лв. заплата), ако може да се оттърве от този служител още в самото начало на неговото навлизане в работата.

Така, фирмата ще се оттърве и от огромните разходи, които ще направи за служител, който не е сигурен, че желае да работи именно в тази фирма и именно при правилата, които фирмата е установила и желае да спазва.

Защо мениджърите на Zappos.com избират този подход можем да открием в секцията “За нас” в сайта им, където черно на бяло е написано:

През последните 8 години марката Zappos и нашите желания евоюлираха, и в допълнение към това да предлагаме най-добрата селекция от продукти, сега ние искаме да бъдем компанията, която предлага възможно най-доброто обслужване онлайн - не само в бизнеса с обувки, а евентуално и във всеки друг бранш.

И така, ето нашата визия:

· Един ден, 30% от всички транзакции на дребно в САЩ ще се правят онлайн.

· Хората ще купуват от компанията, която им предлага най-доброто обслужване и най-добрия избор на продукти.

· Zappos ще бъде тази компания.

Между другото, това е една от най-интересните, честни и недвусмислени дефиниции на визия, които съм срещал някога - било във фирмен сайт, било в брошура или някаква друга форма на корпоративна комуникация!

Ето още няколко идеи за съзнателно увеличаване на мотивацията на служителите от страна на мениджърите на една компания, за да се работи максимално успешно в полза на клиентите и в унисон с фирмената стратегия.

Автор: Тодор Христов, Сита Мениджмънт Консулт ООД

 
Публикувана 29 Юни 2009 г. 9:06:32
 



Новини

15 Август 2017
Mеждународно изложение „Marketplace Austria Food 2017"
още...
10 Август 2017
„Развитие на социалното предприемачество” - отново обявена процедура за подбор на проекти
още...
07 Август 2017
Осигуровки на работещи в чужбина
още...
02 Август 2017
Здравни осигуровки на студенти в чужбина
още...
24 Юли 2017
РТИК съдейства в изпълнението на проект Heritage for RO-BG Economy
още...

Още новини