Корпоративен блог: Защо, кой, кога и как?

Напоследък всички изследвания потвърждават нарастващото доверие към Интернет като медия: вече почти няма фирма без сайт, непрекъснато се увеличава броя на потребителите в мрежата, все повече пари се инвестират в интернет реклама, всеки ден се появяват нови блогове (в едно проучване прочетох, че в България има около 30 000 блога) и т.н.

Не знам дали някой си е правил труда да провери колко корпоративни блога има у нас. Аз открих малко над 40 (възможно е и да са повече). Това е доста малък брой като се има предвид тенденцията за развитие на Интернет и че маркетинговите агенции съветват за големите ползи от корпоративния блог.

В момента актуална тема за мен са корпоративните блогове, защото работим по създаването на наш. Доста неща изчетох и доста блогове разгледах, в някои от тях не е писано с месеци, а в други има само безлични новини от бранша и никаква интересна информация за самата фирма и марка. Събрах много впечатления за целта, съдържанието и проблемите около един фирмен блог, и бих желал да ги споделя.

Според мен основния проблем, е че има неяснота за това, което ще спечелим от блога и как той трябва да функционира, просто защото няма споделен и описан опит за този маркетингов инструмент.

Ще се опитам да отговоря на най-важните въпроси относно корпоративния блог.

1. Какви са целите на фирмения блог?

Корпоративният блог дава възможност да се преодолеят ограниченията на официалния сайт, а именно създаване на собствена медия, в която чрез публикуване на неформална информация да се изградят лични отношения с клиентите.

Интересното, е че блогът е интерактивна медия, т.е. дава възможност за контактуване с читателите/потребителите. Това е много важно ако искаме да изградим имидж като компания, която е ориентирана към своите клиенти и удовлетворяване на техните нужди.

Ето целите, които можем да постигнем:

  • Подобряване на оптимизирането (откриваемостта по определени ключови думи и фрази) на фирмата
  • Налагане и популяризиране на търговската марка
  • Привличане на нови клиенти
  • Създаване на собствена медия
  • Получаване на бърза обратна връзка от клиентите
  • Персонализиране на фирмата с показване на хората, които работят в нея с техните интереси и лични качества
  • Изграждане на връзка с клиентите на лична основа за да спечелим тяхното доверие
  • Създаване на общност от подръжници на марката
  • Създаване на шум около марката и маркетинг от „уста на уста”

2. Каква информация да има в блога?

Схемата на функциониране на блога е Общуване, Споделяне и Доверие. Важен е потребителят/читателят и трябва да се стремим да му създадем приятно преживяване с нашата фирма и марка за да предизвикаме силна емоционална обвързаност с нея.

Както казва Кевин Робътс “За да бъде една марка истинска Марка на любовта, тя трябва да притежава Тайна, Интимност, Чувственост”. Трябва да се стремим да създадем тези чувства в своите клиенти относно нашата марка, чрез публикуциите в блога. А резултатът ще бъде вярност отвъд разума. Препоръчително е да се използват много снимки и клипове, защото чрез тях се предават най-лесно и убедително чувства и идеи.

Личният имидж трябва да се обвърже с бранда. Причината:

„Хората купуват Вас, Вашето име и Вашата репутация преди да направят избора дали да купят Вашата компания, продуктите или услугите, които продавате. Ето защо е толкова важо да добавите допълнителна стойност към своя имидж.”

Скот Гинсберг (Мake a Name for Yourself).

Ето идеи за какво може да пишим в блога:

  • Полезни съвети за услугата/продукта
  • Новости около услугата/продукта
  • Информация от “кухнята” на фирмата
  • Постижения на фирмата
  • Актуални промоции и оферти
  • Да се обсъждат проекти на фирмата
  • Новости в бранша
  • Информация за нашите партньори
  • Какво ни харесва, от какво се интересуваме, какви каузи поддържаме, за какво ни пука, какво искаме да променим
  • Нашата философия на работа
  • Да питаме за мнения и препоръки относно нашите продукти/услуги своите клиенти
  • Интересна лична (но не прекалено лична) информация за служителите
  • Исторически данни за развитието на бранша
  • Интервюта с доказани имена в бранша
  • Интервюта с известни хора, които да кажат положителни неща за нас

Имайте предвид, че от информацията зависи дали ще се постигнат целите на блога и тя е тази, която ще отличи един блог и съответно една марка от други. Тук идеята е да покажем, че сме готини и интересни хора и това да се прехвърли върху марката.

3. Кой да блогва?

Трябва да е ясно персонално кой блогва. Задължително е да има информация и снимки на хората, които пишат в блога, защото смисъла е да видиш и опознаеш хората, които стоят зад определена марка.

Колкото повече хора участват, толкова повече идеи ще се родят, корпоративния блог ще стане по–интересен и ще се добави повече допълнителна стойност към марката. Дори и да има служители, които не си падат по писането, те могат да участват с идеи, които да се редактират от друг и да се посочи като автор, човека който е дал идеята.

Мисля, че „Кой да блогва” е основния проблем за да няма много фирмени блогове. Според мен има много хора, които не харесват работата си, фирмата и шефа си, и не са склонни за обвържат личния си имидж с фирмения. В резултат, на което блогването се ограничава около безлични новини за фирмата и бранша, а това води до безличност и на марката. Хората не са мотивирани да споделят интересни неща и да добавят своите лични качества и интереси към марката, просто защото не я харесват.

4. Колко често да се блогва?

Добър вариант е 1-2 поста на седмица. Честотата на блогване ще зависи от вида на фирмата и бранша, и от това да имаме какво да кажем. В началото GoogleBot посещава един сайт/блог веднъж на около 2 седмици за да провери дали има нещо ново. Колкото по-често добавяте нова информация, толкова по-често GoogleBot посещава страниците и ги индексира в търсачката.

С времето това значително покачва общия рейтинг на блога и издигането му в резултатите при търсене. Заедно с това се увеличават и посетителите – потенциалните клиенти.

Количеството на публикациите не трябва да е за сметка на качеството и не трябва да пълним блога просто с информация, а трябва целенасочено и постоянно да изграждаме имиджа, който желаем за нашата марка.

5. Кога да очакваме резултати?

Обикновенно резултатите се появяват в дългосрочен план, защото е необходимо време хората да ни опознаят и да спечелим доверието им. Не трябва да се отказваме ако в началото резултатите закъсняват.

Идеята на фирмения блог е да сме постоянни в изграждането на лични отношения със своите клиенти, защото всеки знае поговорката за това, колко сол трябва да изядеш с някой за да го опознаеш.

6. Как да измерваме резултатите?

Резултатът, в който се цели един блог е увеличаване на броя на клиентите чрез изграждане на доверие към марката и увеличавене на нейната познаваемост. Това се постига в дългосрочен план, но хубавото на блога, е че е като „огледало”, в което фирмата може да се „огледа” за да разбере как се справя.

Трябва да следим посещаемостта на блога, коментарите в него и броя на привлечените клиенти. Google Analytics e най-използваната система за отчитане на посещаемостта. Важно е не само броя на коментарите, а дали те са положителни или отрицателни. Винаги може да попитаме новите си клиенти откъде са научили за нас и дали блога име е повлиял да изберат нас.

7. Какви са разходите за блог?

Най-хубавото, е че разходите за стартиране на блог са минимални. Най–известната блог система е Wordpress. Тя е безплатна, навигацията е лесна, а и е добре оптимизирана от търсачките.

8. Домейн на блога

Според повечето SEO специалисти корпоративният блог трябва да е част от фирменият сайт като подпапка към домейна за да може да се подобри оптимизацията.

9. Ноу-Хау за корпоративния блог

Това, че няма правила за корпоративния блог е може би най-голямата възможност и предимство. Бъдете смели, експериментирайте и създайте свой уникален фирмен блог и отличете вашата марка от останалите.

Ако нагласата е отговорно и открито споделяне, за да изградим близка връзка с клиентите и имаме ясна визия за имиджа на марката, който искаме да изградим, успехът няма да закъснее. Имиджът на марката е дългосрочен актив, защото не може да се копира от конкурентите, а и дава възможност да се работи на по-високи цени.

Готините и страхотни марки са създадени от готини и страхотни хора!

Автор: Стефан Русев, Маркетинг и реклама, ИНДИЗАЙН ЕООД

 
Публикувана 5 Август 2009 г. 11:08:59
 



Новини

17 Май 2017
Второ издание на Академия за социални предприемачи
още...
17 Май 2017
Национален конкурс за „Европейска награда за млади фермери” 2017 г.
още...
17 Май 2017
Състезание „Green Talents 2017“
още...
21 Април 2017
Проект на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на Тарифата за таксите, които се събират от Българската агенция по безопасност на храните
още...
21 Април 2017
Национален щанд на Международната изложба за хотелиерство и ресторантьорство HOST, 20–24.10.2017, Милано, Италия
още...

Още новини