Корпоративен блог: Защо, кой, кога и как?

Напоследък всички изследвания потвърждават нарастващото доверие към Интернет като медия: вече почти няма фирма без сайт, непрекъснато се увеличава броя на потребителите в мрежата, все повече пари се инвестират в интернет реклама, всеки ден се появяват нови блогове (в едно проучване прочетох, че в България има около 30 000 блога) и т.н.

Не знам дали някой си е правил труда да провери колко корпоративни блога има у нас. Аз открих малко над 40 (възможно е и да са повече). Това е доста малък брой като се има предвид тенденцията за развитие на Интернет и че маркетинговите агенции съветват за големите ползи от корпоративния блог.

В момента актуална тема за мен са корпоративните блогове, защото работим по създаването на наш. Доста неща изчетох и доста блогове разгледах, в някои от тях не е писано с месеци, а в други има само безлични новини от бранша и никаква интересна информация за самата фирма и марка. Събрах много впечатления за целта, съдържанието и проблемите около един фирмен блог, и бих желал да ги споделя.

Според мен основния проблем, е че има неяснота за това, което ще спечелим от блога и как той трябва да функционира, просто защото няма споделен и описан опит за този маркетингов инструмент.

Ще се опитам да отговоря на най-важните въпроси относно корпоративния блог.

1. Какви са целите на фирмения блог?

Корпоративният блог дава възможност да се преодолеят ограниченията на официалния сайт, а именно създаване на собствена медия, в която чрез публикуване на неформална информация да се изградят лични отношения с клиентите.

Интересното, е че блогът е интерактивна медия, т.е. дава възможност за контактуване с читателите/потребителите. Това е много важно ако искаме да изградим имидж като компания, която е ориентирана към своите клиенти и удовлетворяване на техните нужди.

Ето целите, които можем да постигнем:

  • Подобряване на оптимизирането (откриваемостта по определени ключови думи и фрази) на фирмата
  • Налагане и популяризиране на търговската марка
  • Привличане на нови клиенти
  • Създаване на собствена медия
  • Получаване на бърза обратна връзка от клиентите
  • Персонализиране на фирмата с показване на хората, които работят в нея с техните интереси и лични качества
  • Изграждане на връзка с клиентите на лична основа за да спечелим тяхното доверие
  • Създаване на общност от подръжници на марката
  • Създаване на шум около марката и маркетинг от „уста на уста”

2. Каква информация да има в блога?

Схемата на функциониране на блога е Общуване, Споделяне и Доверие. Важен е потребителят/читателят и трябва да се стремим да му създадем приятно преживяване с нашата фирма и марка за да предизвикаме силна емоционална обвързаност с нея.

Както казва Кевин Робътс “За да бъде една марка истинска Марка на любовта, тя трябва да притежава Тайна, Интимност, Чувственост”. Трябва да се стремим да създадем тези чувства в своите клиенти относно нашата марка, чрез публикуциите в блога. А резултатът ще бъде вярност отвъд разума. Препоръчително е да се използват много снимки и клипове, защото чрез тях се предават най-лесно и убедително чувства и идеи.

Личният имидж трябва да се обвърже с бранда. Причината:

„Хората купуват Вас, Вашето име и Вашата репутация преди да направят избора дали да купят Вашата компания, продуктите или услугите, които продавате. Ето защо е толкова важо да добавите допълнителна стойност към своя имидж.”

Скот Гинсберг (Мake a Name for Yourself).

Ето идеи за какво може да пишим в блога:

  • Полезни съвети за услугата/продукта
  • Новости около услугата/продукта
  • Информация от “кухнята” на фирмата
  • Постижения на фирмата
  • Актуални промоции и оферти
  • Да се обсъждат проекти на фирмата
  • Новости в бранша
  • Информация за нашите партньори
  • Какво ни харесва, от какво се интересуваме, какви каузи поддържаме, за какво ни пука, какво искаме да променим
  • Нашата философия на работа
  • Да питаме за мнения и препоръки относно нашите продукти/услуги своите клиенти
  • Интересна лична (но не прекалено лична) информация за служителите
  • Исторически данни за развитието на бранша
  • Интервюта с доказани имена в бранша
  • Интервюта с известни хора, които да кажат положителни неща за нас

Имайте предвид, че от информацията зависи дали ще се постигнат целите на блога и тя е тази, която ще отличи един блог и съответно една марка от други. Тук идеята е да покажем, че сме готини и интересни хора и това да се прехвърли върху марката.

3. Кой да блогва?

Трябва да е ясно персонално кой блогва. Задължително е да има информация и снимки на хората, които пишат в блога, защото смисъла е да видиш и опознаеш хората, които стоят зад определена марка.

Колкото повече хора участват, толкова повече идеи ще се родят, корпоративния блог ще стане по–интересен и ще се добави повече допълнителна стойност към марката. Дори и да има служители, които не си падат по писането, те могат да участват с идеи, които да се редактират от друг и да се посочи като автор, човека който е дал идеята.

Мисля, че „Кой да блогва” е основния проблем за да няма много фирмени блогове. Според мен има много хора, които не харесват работата си, фирмата и шефа си, и не са склонни за обвържат личния си имидж с фирмения. В резултат, на което блогването се ограничава около безлични новини за фирмата и бранша, а това води до безличност и на марката. Хората не са мотивирани да споделят интересни неща и да добавят своите лични качества и интереси към марката, просто защото не я харесват.

4. Колко често да се блогва?

Добър вариант е 1-2 поста на седмица. Честотата на блогване ще зависи от вида на фирмата и бранша, и от това да имаме какво да кажем. В началото GoogleBot посещава един сайт/блог веднъж на около 2 седмици за да провери дали има нещо ново. Колкото по-често добавяте нова информация, толкова по-често GoogleBot посещава страниците и ги индексира в търсачката.

С времето това значително покачва общия рейтинг на блога и издигането му в резултатите при търсене. Заедно с това се увеличават и посетителите – потенциалните клиенти.

Количеството на публикациите не трябва да е за сметка на качеството и не трябва да пълним блога просто с информация, а трябва целенасочено и постоянно да изграждаме имиджа, който желаем за нашата марка.

5. Кога да очакваме резултати?

Обикновенно резултатите се появяват в дългосрочен план, защото е необходимо време хората да ни опознаят и да спечелим доверието им. Не трябва да се отказваме ако в началото резултатите закъсняват.

Идеята на фирмения блог е да сме постоянни в изграждането на лични отношения със своите клиенти, защото всеки знае поговорката за това, колко сол трябва да изядеш с някой за да го опознаеш.

6. Как да измерваме резултатите?

Резултатът, в който се цели един блог е увеличаване на броя на клиентите чрез изграждане на доверие към марката и увеличавене на нейната познаваемост. Това се постига в дългосрочен план, но хубавото на блога, е че е като „огледало”, в което фирмата може да се „огледа” за да разбере как се справя.

Трябва да следим посещаемостта на блога, коментарите в него и броя на привлечените клиенти. Google Analytics e най-използваната система за отчитане на посещаемостта. Важно е не само броя на коментарите, а дали те са положителни или отрицателни. Винаги може да попитаме новите си клиенти откъде са научили за нас и дали блога име е повлиял да изберат нас.

7. Какви са разходите за блог?

Най-хубавото, е че разходите за стартиране на блог са минимални. Най–известната блог система е Wordpress. Тя е безплатна, навигацията е лесна, а и е добре оптимизирана от търсачките.

8. Домейн на блога

Според повечето SEO специалисти корпоративният блог трябва да е част от фирменият сайт като подпапка към домейна за да може да се подобри оптимизацията.

9. Ноу-Хау за корпоративния блог

Това, че няма правила за корпоративния блог е може би най-голямата възможност и предимство. Бъдете смели, експериментирайте и създайте свой уникален фирмен блог и отличете вашата марка от останалите.

Ако нагласата е отговорно и открито споделяне, за да изградим близка връзка с клиентите и имаме ясна визия за имиджа на марката, който искаме да изградим, успехът няма да закъснее. Имиджът на марката е дългосрочен актив, защото не може да се копира от конкурентите, а и дава възможност да се работи на по-високи цени.

Готините и страхотни марки са създадени от готини и страхотни хора!

Автор: Стефан Русев, Маркетинг и реклама, ИНДИЗАЙН ЕООД

 
Публикувана 5 Август 2009 г. 11:08:59
 



Новини

20 Октомври 2017
Българо-унгарски бизнес форум на 3 ноември 2017 г., Гранд Хотел София
още...
20 Октомври 2017
Бизнес форум в периода 8 – 10 ноември 2017 г. в гр. Минск, Беларус
още...
19 Октомври 2017
Проект на Закон за изменение и допълнение на Наказателния кодекс
още...
19 Октомври 2017
Нова групажна линия на фирма MW Logistica свързва България и Франция
още...
19 Октомври 2017
Иновационен форум 26-29 ноември 2017 г, гр. Братислава, Словакия
още...

Още новини