Защо малките фирми си остават малки?

Отговорът на въпроса “Защо малките фирми си остават малки?” се корени в незнанието на собствениците да “управляват”. Предполагам, че ще имам опоненти по въпроса, но мисля да развия тази моя теза като представя причините, които ме карат да мисля по този начин.

Това, което ме наведе на тази мисъл е наблюдението ми на малки фирми, в които съм работила, на фирми-клиенти, с които съм общувала, както и фирми, които са собственост на мои познати. Изводът ми досега е бил почти един и същ – собствениците, които обикновено са и мениджъри на малки фирми, не разбират от “управление”, а след това недоумяват защо фирмите им не търпят развитие.

Независимо от съществуващите класификации за видове малки фирми, аз различавам няколко вида малки фирми:

  • Семейни фирми– такива, които са създадени с цел да изхранват семейството и в най-добрия случай и някои други наемни служители.
  • Малки фирми, които са създадени с идеята да се развиват– те имат за цел да се развиват и да станат средни, а може би и големи, но мениджърите им нямат необходимите познания, за да се случи това.
  • Фирми, които са създадени от хора, които просто не желаят да работят за “някой”– в този случай обикновено отново въпросната фирма “изхранва” най-много четири-пет души.
  • Малки фирми, създадени от хора, които притежават талант и компетентност в дадена сфера, както и управленски умения– тези фирми обикновено се развиват и стават средни, а в някои случаи и дори големи.
  • Малки фирми, които са такива поради спецификата на сферата, в която работят– това са фирми, които не могат да станат средни или големи, защото сферата, в която работят не го позволява.

Българската бизнес действителност предлага много и различни по своята природа малки фирми. Те имат различни съдби. Това, което съм наблюдавала ме кара да правя следните изводи:

Първо, за да не подценявам тези, които са успели в работата си и притежават необходимата компетентност за това, искам да кажа, че съм напълно съгласна, че има и такива собственици, които са талантливи и компетентни и разбират не само от сферата, в която работи фирмата им, а и от управление, за което им се възхищавам.

За жалост в българската бизнес реалност те са недостатъчни, за да може да се развива прогресиращо българския бизнес и икономиката на страната ни като цяло.

Второ, установявам, че има много хора у нас, които поради това, че не желаят да бъдат управлявани (което според мен в голяма степен идва от манталитета на българина и от това, че някои управители не управляват, а “надзирават” своите служители), решават да създадат фирма и да работят за себе си.

Само че те пропускат факта, че въпросът не е само да се работи и да се знае как се изпълнява определен вид дейност, но и човекът, който ще управлява компанията да разбира какво е “управление”. В противен случай изходите най-вероятно ще са два: фалирала фирма или фирма изкарваща заплатите на няколко души, при това с доста големи усилия.

Трето, бих посочила голямата конкуренция на пазара в почти всички сфери на дейност, развиващи се в страната ни. Тя идва както от по-големите фирми, които имат стабилни позиции в съответните пазарни ниши, така и от други малки фирми, които също се борят за спечелването на клиенти.

Може би управители на такива фирми биха ме упрекнали. Например с аргумента, че за да имат познания по управление ще трябва да се насочат към някакво образование или обучение, което струва скъпо и не е по възможностите им. Или че всичко, което са постигнали е достатъчно за тях и че не е “работа” на другите да коментират как работят те и дали фирмите им са малки или не.

Не мисля, че това е така, поради две причини.

Първатае, че не винаги, за да придобиеш знания в определена насока е нужно да даваш купища пари.

Вече има различни обучения, които биха могли да въведат “незнаещите управители” в основите на мениджмънта. За тях не се изискват чак толкова много средства. А ако и това не могат да си позволят тези собственици, има други достъпни и напълно безплатни материали свързани с управлението, които дават начално ниво на познания.

Има и много интересни и полезни книги по въпроса, описващи какво е мениджмънт или “управление”. Те също са една добра и евтина инвестиция.

За да се заинтересуват собствениците на такива малки фирми обаче, трябва на първо място да осъзнаят нуждата от това. За жалост, точно това е бавен и мъчителен процес, които някои достигат до края, а други не.

Втората причинае, че управители и собственици на малки фирми като че ли не се досещат за това, че тяхното некачествено управление лишава от „стойност” цели четири целеви групи, а именно:

  1. Собствениците
  2. Мениджърите
  3. Служителите
  4. Потребителите

Некачественото управление затруднява също така работата на контрагентите, с които работи фирмата, а това косвено оказва влияние и на цялата икономика на страната.

Ето защо, според мен не може да има извинение вече мнение като:

„Аз съм собственик (или аз съм управител), но не съм изучавал управление, нито съм чел книжки по управление. Имам си друго образование, а и нямам време и пари, за да се занимавам с тези неща.”

В резюме искам да посоча основното от моята теза:

  • Много малки фирми у нас имат своя сериозен проблем – той е незнанието да се управлява.
  • Причината за този проблем е ниската компетентност на управителите (които в повечето случаи са собствениците на компаниите).
  • Решението на проблема е повишаване на компетентността чрез различни обучения (било то чрез специализирани такива, кратки семинари, статии в интернет или книги).
  • Резултатът, който може да дойде са по-качествените управленски решения, които ще подобрят развитието на малкия бизнес и на българската икономика като цяло.

Надявам се с позицията си да не съм обидила никой, защото определено не е това целта ми. Идеята ми е да посоча на собствениците на малки фирми да осъзнаят нуждата от компетентно управление, с цел техните фирми да се развиват и просперират.

Автор: Доротея Желязкова, Кадис Консулт ЕООД

 
Публикувана 25 Август 2009 г. 15:08:53
 



Новини

05 Декември 2017
Регионални профили: показатели за развитие 2017
още...
17 Ноември 2017
Уебинар „Пазарни възможности за европейския земеделски бизнес, в контекста на Споразумението за свободна търговия ЕС–Япония”
още...
10 Ноември 2017
Българо-турски агробизнес форум
още...
09 Ноември 2017
Предложени са промени в Закона за туризма
още...
09 Ноември 2017
БТПП издава сертификати на класираните фирми в ТОП 100 и ТОП 1500+
още...

Още новини