Случаят с непокорния служител

Кой мениджър не се е сблъсквал със следния казус? Той е млад служител, добре подготвен и много талантлив. Но от известно време не изпълнява указанията на прекия си ръководител. Как ще постъпите?

На пръв поглед нашият човек е перфектният избор: млад, талантлив, с добра подготовка. Идеалният служител — бъдещ мениджър и наследник на шефското място. И изведнъж добрият, примерният престава да изпълнява преките указания на ръководителя си. Защо?
Всичко на този свят започва с анализа. Да разгледаме компонентите на този казус с помощта на два истински примера от практиката ми в български условия.

Случай №1.

Наскоро имах такъв случай. Нели* беше най — отговорната сред моите средни мениджъри. За нея нямаше неразрешим въпрос, било с нейния екип, било с клиентите. Особено ми харесваше нейния подход: “сега и веднага”.
Тя самата го наричаше така и имаше предвид да се втурне като гладна вълчица по прясна следа и нищо не можеше да я отклони, докато не хванеше плячката (разбирай проблема).
Отначало не бях разбрал, че Нели е престанала да си върши работата докрай. Някак постепенно тя беше престанала да изпълнява някои от указанията ми. Иначе беше същото 'огън момиче' — отдалеч се чуваше гласът й, докато се караше на някого от хората си по телефона, но вече беше груб, а речникът й понякога излизаше от общоприетите норми.
Тъкмо тогава открих, че Нели идва със зачервени очи на работа, а от време на време изтичваше в другата стая, след което дълго обясняваше някому по телефона: 'Не, не, няма да мога!' Явно беше дошъл моментът

да си поговорим по—сериозно.

Повиках я и и казах, че напоследък не съм доволен от резултатите й и отдадох това на факта, че не всички от указанията ми се изпълняват. Нели се опита да ме убеди, че няма такова нещо и как тя ме слушала за всичко, но аз го пропуснах покрай ушите си и смених темата. Завъртяхме се около времето извън работата и Нели изплю камъчето — оказа се, че имала нов приятел и нямала никакво време. Не само това, ами новият й приятел работел някъде наблизо и държал да се виждат през деня. Като се има предвид работата на Нели, която включва през деня срещи с клиенти и контрол на нейните служители, стана ми ясно, че тя е пред дилемата дали да отвърне на исканията на новия си приятел, или да си върши работата както преди — качествено и отговорно. И е взела решението — със сигурност работата нямаше да е на първо място.
Е, поговорихме си как тя щяла да се стегне и т.н., но аз бях сигурен, че природата ще надделее. Затова поставихме срок за нов разговор след две седмици. На другата сутрин Нели ме чакаше с

молба за напускане

в ръка. Обясни ми как с приятеля й си поговорили вечерта и решили да заживеят заедно, той щял да се грижи за нея и да й намери нова работа. От опит знам, че когато човек е решил по лични причини да напусне, не бива да заставам на пътя му. Подписах молбата и й пожелах на добър час, и да ме поканят на сватбата.
След три месеца Нели намина да ни види офиса. Тежеше с десетина килограма повече, усмихваше се и беше щастлива. Разказа ни, че за известно време се отказала да търси работа. Избирали пердета за кухнята и т.н. Разбрах, че поне за няколко години Нели щеше да е извън трудовия пазар.

Има случаи, когато дори и да искаш, не можеш да задържиш талантливия служител!

Случай №2.

След случая с Нели станах подозрителен и непрестанно очаквах провали с хората си.

Няколко месеца по—късно забелязах, че Цецо* е започнал да не изпълнява всички задачи, които му поставям. Повиках го да разбера защо. Той призна, че има нещо такова, но не съвсем и аз сигурно го мразя, след като му говоря, че не си бил свършил работата. Тук му е мястото да спомена, че неговата заплата се състои от фиксирана част и около

20% - 40% бонус за изпълнение,

който той беше престанал да получава. Цецо горещо се заоплаква как не му стигат парите и особено липсата на бонуса, с който той бил свикнал преди. Тъй като не обичам хората ми да да остават с неизпълнени финансови очаквания, решихме да увеличим възможностите да получава бонус, като добавим нови отговорности. Поставихме си срок до края на другия месец и аз зачаках.
Следващият месец Цецо отново не беше постигнал целите си, така че резултатът можеше да се оцени като двоен провал. Този път изобщо не се поддадох на хленченето му и смело му отрязах 20% от фиксираната част под формата на глоба (заложена в длъжностната характеристика и договора). На сутринта в колата на път към офиса GSM—ът ми звънна — Цецо. Искал само да ми каже, че вече е на работа и какво смятал да свърши през деня, с кои клиенти ще се вижда и други такива галещи слуха ми намерения. Първата ми реакция беше, че съм подложен на тънка

форма на манипулация,

но си замълчах и отвърнах, че бих искал да се чуем отново вечерта с отчет какво е постигнато от тези добри планове.
За моя изненада Цецо се обади вечерта и излезе, че доста е поработил през деня. Дори успях да науча новини от пазара, които ми се видяха полезни за нашия бизнес. Историята се повтори на другия ден и на следващия, и така нататък. Накрая на месеца бях тъй доволен, че увеличих бонуса почти двойно, а Цецо излъчваше щастие. Аз бях горд с постигнатите цели, а новото съотношение на възнаграждението не ме притесняваше. От своя страна Цецо се появи със зачервени очи на другия ден — явен признак за споделена радост с приятели.
Представете си изненадата ми когато още в първия ден на новия месец Цецо създаде повече проблеми, отколкото за два месеца преди. Беше се превърнал отново в стария, немарлив служител. Тогава изведнъж ми просветна. Повиках го на другия ден, накарах му се и го заплаших, че пак ще му смъкна заплатата. На следващата сутрин ритуалът със звъненето и отчета вечер се възстанови, а до края на месеца имах писмо с благодарности от един от клиентите за добрата работа на Цецо. Бонусът му отново го изпълни с радост.
Но аз вече знаех — Цецо работи само при надвиснала закана и си създадох програма. Всеки първи ден от месеца аз провеждам заканително — обяснителна беседа и нямам проблеми. Единственият въпрос, който ме гложди е, ако Цецо напусне и аз трябва да му напиша препоръка, как да опиша на следващия работодател подхода си към този служител.

*Имената са сменени

Източник: http://arthuradams.bg

 
Публикувана 19 Октомври 2009 г. 15:10:40
 



Новини

25 Април 2017
Инфоцентърът на НАП напомня, че наближава крайният срок за подаване данъчни декларации за доходите от нетрудова дейност
още...
25 Април 2017
НАП напомня, че наближава крайният срок за подаване данъчни декларации за доходите от нетрудова дейност
още...
21 Април 2017
Проект на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на Тарифата за таксите, които се събират от Българската агенция по безопасност на храните
още...
21 Април 2017
Национален щанд на Международната изложба за хотелиерство и ресторантьорство HOST, 20–24.10.2017, Милано, Италия
още...
20 Април 2017
Бюрата по труда стартираха процедури за кандидатстване на работодатели за преференции по програми и мерки за заетост и обучение на безработни
още...

Още новини