В условия на криза интересът към франчайза се увеличава

В България 86 компании предлагат такива партньорства

За последните две години фирмите, предлагащи франчайз в България, са станали три пъти повече. Въпреки това до края на 2008 г. те не надхвърлят 60. От началото на тази година обаче над 20 нови франчайзодателя са открили партньори в страната. Това отчита проучване на Franchising.BG от юли - септември 2009 г. сред 34 франчайзодателя и 126 франчайзополучателя в България.

В момента 86 фирми предлагат франчайз правата си за стартиране на малък и среден бизнес. Прогнозата е, че през 2010 г. те ще бъдат 138, обяви Светослав Билярски, управител на Franchising.BG.

До края на 2007 г. търговските обекти, работещи по този бизнес модел, са 776. През миналата година се прибавят нови 702.

За първите девет месеца на годината 8% от получателите на франчайз права обаче са се отказали от тази възможност. Основната причина за това са високите наеми, които на практика правят бизнеса нерентабилен (за 63% от анкетираните). Намалялата покупателна способност на хората също е сред сериозните аргументи за затваряне на обекти. Спадът в оборотите е между 10 и 70%, отчита проучването. Най-силно засегнат е франчайз моделът при недвижимите имоти, а най-слабо - в хранителния бранш.

Въпреки глобалната икономическа криза обаче очакванията са, че до края на тази година франчайз обектите в страната ще станат 2156, а през 2010 г. - над 2900, прогнозира Билярски.

Причините са в плюсовете на бизнес модела и в нарасналия интерес на предприемачи от засегнатите от кризата сектори към ноу-хау наготово. "Интересът към франчайз модела ни се удвои и утрои. Много хора в строителството например, които имат финанси и бизнес опит, но сега са замразили дейността си, проучват какви са възможностите да станат наши партньори", обясни Георги Минчев, собственик на сладкарници "Неделя", 20 от които работят на франчайз.

Тенденцията да се търси изход от кризата чрез "бизнес под чадър" потвърждава и Мартин Удварев, управител на "Форнетти България" - най-големият франчайзодател в страната с 413 обекта. "Въпреки кризата броят на франчайз партньорите ни през тази година се увеличава средно с двама на седмица. Затова броят на действащите "Форнетти" обекти никога не спадал", казва Удварев.

Два са основните проблеми пред франчайза в страната - слабото познаване на модела и липсата на финансиране за реализацията му.
Истинският бум на този бизнес обаче предстои, убедени са участниците в проучването. Основание за това очакване е наличието на голям брой неразработени франчайз ниши особено в сферата на услугите и в търговията на дребно.

Параметрите на средния франчайз в България

Първоначална еднократна такса: 5900 лв.

Месечни роялти вноски: 4.9% от оборота

Такса за национален рекламен фонд: 4.2% от оборота (когато такава такса се събира)

Обща инвестиция за започване на бизнеса: 29 500 лв.

Брой обекти: франчайз веригите имат средно 11 обекта.

Среден срок на договора: 5 години.

Колко може да се печели от този бизнес: 73% от получателите на права са съгласни, че: "Печалбата от моя франчайз е по-голяма от сумата, необходима ми за издръжката на моето семейство".

Автор: Мара Георгиева
В-к Дневник

 
Публикувана 29 Октомври 2009 г. 11:10:16
 



Новини

21 Март 2017
На 19 април в БТПП ще се състои Бизнес форум София-Тайпе
още...
21 Март 2017
Виртуално обучение по мениджмънт на интелектуалната собственост
още...
21 Март 2017
Изложение China International Import and Export Food & Beverage Exhibition
още...
21 Март 2017
НСИ: Разходите на работодателите за труд нарастват с 8% на годишна база
още...
21 Март 2017
Здравословните и безопасни условия на труд – грижа на всеки – практически насоки за работодателите
още...

Още новини