В условия на криза интересът към франчайза се увеличава

В България 86 компании предлагат такива партньорства

За последните две години фирмите, предлагащи франчайз в България, са станали три пъти повече. Въпреки това до края на 2008 г. те не надхвърлят 60. От началото на тази година обаче над 20 нови франчайзодателя са открили партньори в страната. Това отчита проучване на Franchising.BG от юли - септември 2009 г. сред 34 франчайзодателя и 126 франчайзополучателя в България.

В момента 86 фирми предлагат франчайз правата си за стартиране на малък и среден бизнес. Прогнозата е, че през 2010 г. те ще бъдат 138, обяви Светослав Билярски, управител на Franchising.BG.

До края на 2007 г. търговските обекти, работещи по този бизнес модел, са 776. През миналата година се прибавят нови 702.

За първите девет месеца на годината 8% от получателите на франчайз права обаче са се отказали от тази възможност. Основната причина за това са високите наеми, които на практика правят бизнеса нерентабилен (за 63% от анкетираните). Намалялата покупателна способност на хората също е сред сериозните аргументи за затваряне на обекти. Спадът в оборотите е между 10 и 70%, отчита проучването. Най-силно засегнат е франчайз моделът при недвижимите имоти, а най-слабо - в хранителния бранш.

Въпреки глобалната икономическа криза обаче очакванията са, че до края на тази година франчайз обектите в страната ще станат 2156, а през 2010 г. - над 2900, прогнозира Билярски.

Причините са в плюсовете на бизнес модела и в нарасналия интерес на предприемачи от засегнатите от кризата сектори към ноу-хау наготово. "Интересът към франчайз модела ни се удвои и утрои. Много хора в строителството например, които имат финанси и бизнес опит, но сега са замразили дейността си, проучват какви са възможностите да станат наши партньори", обясни Георги Минчев, собственик на сладкарници "Неделя", 20 от които работят на франчайз.

Тенденцията да се търси изход от кризата чрез "бизнес под чадър" потвърждава и Мартин Удварев, управител на "Форнетти България" - най-големият франчайзодател в страната с 413 обекта. "Въпреки кризата броят на франчайз партньорите ни през тази година се увеличава средно с двама на седмица. Затова броят на действащите "Форнетти" обекти никога не спадал", казва Удварев.

Два са основните проблеми пред франчайза в страната - слабото познаване на модела и липсата на финансиране за реализацията му.
Истинският бум на този бизнес обаче предстои, убедени са участниците в проучването. Основание за това очакване е наличието на голям брой неразработени франчайз ниши особено в сферата на услугите и в търговията на дребно.

Параметрите на средния франчайз в България

Първоначална еднократна такса: 5900 лв.

Месечни роялти вноски: 4.9% от оборота

Такса за национален рекламен фонд: 4.2% от оборота (когато такава такса се събира)

Обща инвестиция за започване на бизнеса: 29 500 лв.

Брой обекти: франчайз веригите имат средно 11 обекта.

Среден срок на договора: 5 години.

Колко може да се печели от този бизнес: 73% от получателите на права са съгласни, че: "Печалбата от моя франчайз е по-голяма от сумата, необходима ми за издръжката на моето семейство".

Автор: Мара Георгиева
В-к Дневник

 
Публикувана 29 Октомври 2009 г. 11:10:16
 



Новини

25 Април 2017
Инфоцентърът на НАП напомня, че наближава крайният срок за подаване данъчни декларации за доходите от нетрудова дейност
още...
25 Април 2017
НАП напомня, че наближава крайният срок за подаване данъчни декларации за доходите от нетрудова дейност
още...
21 Април 2017
Проект на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на Тарифата за таксите, които се събират от Българската агенция по безопасност на храните
още...
21 Април 2017
Национален щанд на Международната изложба за хотелиерство и ресторантьорство HOST, 20–24.10.2017, Милано, Италия
още...
20 Април 2017
Бюрата по труда стартираха процедури за кандидатстване на работодатели за преференции по програми и мерки за заетост и обучение на безработни
още...

Още новини