Колко дълго живеят компаниите? Проучване хвърля светлина върху факторите за дълголетие

Средната продължителност на живот на компаниите днес е паднала до 15 години. Това отбелязва професор Ричард Фостър от университета „Йейл”, цитиран от BBC.

Ако през 20-те години на миналия век дружествата в индекса S&P 500 на водещите американски компании са просъществували средно до 67 години, то днес те отпадат от пазара доста по-рано.

За това свидетелстват и фалитите на корпоративни икони като Lehman Brothers и Saab. Подобна съдба сполетя и компанията пионер във фотографията Kodak, която обяви несъстоятелност.

Прогнозите на Фостър са, че банкрутите на компании ще се увеличат. До 2020 според него три четвърти от корпорациите в S&P 500 ще са непознати днес имена.

Рецепта за дълголетие

Не е чудно, че в страната, в която хората живеят най-дълго, е дом и на най-старите компании в света, отбелязва BBC. В Япония има повече от 20 000 дружества с над 100-годишна история. Има дори няколко, които са на над 1000 години, според данни на рейтинговата агенция Tokyo Shoko Research.

Сред тях е и Nissiyama Onsen Keiunkan — хотел, основан през 705 година, който се смята за най-старата компания в света. В Япония дори си има термин за компании-дълголетници - shinise.

Като фактори, които допринасят за дълголетието на компаниите от Страната на изгряващото слънце, японският професор Макото Канда изтъква техния размер и структура. Повечето фирми в страната са малки, семейни, а основният им принцип не е непременно да постигат печалба.

Друг фактор, е че компаниите-дълголетници в Япония се фокусират основно върху местния пазар. Избягват и сделките по сливания и придобивания, които са характерни за Запада.

За да просъществуваш по-дълго, е важно и да се променяш с времето, подчертават от BBC. Затова иновациите са от голямо значение за оцеляването на една компания. Пример в това отношение е Nokia, която първоначално се е занимавала с производство на дървесина.

Недостатъци

Безсмъртието обаче си има и недостатъци, посочва BBC. Няма доказателства, че дълголетието на една компания я прави по-печеливша от останалите. Данните от фондовите пазари дори сочат обратното. От 74 корпорации с над 40-годишна история в индекса S&P 500 само десетина успяват да постигнат над средните резултати, показва изследване на McKinsey.

Седмичен Бюлетин - Human Capital

Януари, 2012

 
Публикувана 23 Януари 2012 г. 9:01:18
 



Новини

21 Юни 2017
Покана за участие при преференциални условия в Международното изложение за хранителни продукти и напитки „Annapoorna World of Food India"
още...
21 Юни 2017
НСИ: Разходите на работодателите за труд нарастват с 10%
още...
21 Юни 2017
България е на предпоследно място в Европейски сравнителен анализ на иновациите за 2017 г
още...
21 Юни 2017
Безплатни обучения за онлайн търговия организира ИАНМСП из страната
още...
20 Юни 2017
Патентно ведомство ще извършва 19 административни услуги безплатно
още...

Още новини