Колко дълго живеят компаниите? Проучване хвърля светлина върху факторите за дълголетие

Средната продължителност на живот на компаниите днес е паднала до 15 години. Това отбелязва професор Ричард Фостър от университета „Йейл”, цитиран от BBC.

Ако през 20-те години на миналия век дружествата в индекса S&P 500 на водещите американски компании са просъществували средно до 67 години, то днес те отпадат от пазара доста по-рано.

За това свидетелстват и фалитите на корпоративни икони като Lehman Brothers и Saab. Подобна съдба сполетя и компанията пионер във фотографията Kodak, която обяви несъстоятелност.

Прогнозите на Фостър са, че банкрутите на компании ще се увеличат. До 2020 според него три четвърти от корпорациите в S&P 500 ще са непознати днес имена.

Рецепта за дълголетие

Не е чудно, че в страната, в която хората живеят най-дълго, е дом и на най-старите компании в света, отбелязва BBC. В Япония има повече от 20 000 дружества с над 100-годишна история. Има дори няколко, които са на над 1000 години, според данни на рейтинговата агенция Tokyo Shoko Research.

Сред тях е и Nissiyama Onsen Keiunkan — хотел, основан през 705 година, който се смята за най-старата компания в света. В Япония дори си има термин за компании-дълголетници - shinise.

Като фактори, които допринасят за дълголетието на компаниите от Страната на изгряващото слънце, японският професор Макото Канда изтъква техния размер и структура. Повечето фирми в страната са малки, семейни, а основният им принцип не е непременно да постигат печалба.

Друг фактор, е че компаниите-дълголетници в Япония се фокусират основно върху местния пазар. Избягват и сделките по сливания и придобивания, които са характерни за Запада.

За да просъществуваш по-дълго, е важно и да се променяш с времето, подчертават от BBC. Затова иновациите са от голямо значение за оцеляването на една компания. Пример в това отношение е Nokia, която първоначално се е занимавала с производство на дървесина.

Недостатъци

Безсмъртието обаче си има и недостатъци, посочва BBC. Няма доказателства, че дълголетието на една компания я прави по-печеливша от останалите. Данните от фондовите пазари дори сочат обратното. От 74 корпорации с над 40-годишна история в индекса S&P 500 само десетина успяват да постигнат над средните резултати, показва изследване на McKinsey.

Седмичен Бюлетин - Human Capital

Януари, 2012

 
Публикувана 23 Януари 2012 г. 9:01:18
 



Новини

13 Ноември 2018
НАП напомня за модификация или подмяна на фискалните устройства на регистрираните по ДДС фирми
още...
13 Ноември 2018
БТПП организира дискусионен форум "Дигитални предизвикателства пред съвременните компании"
още...
01 Ноември 2018
Българо-ливански бизнес форум, 12 ноември 2018 г., София
още...
25 Октомври 2018
БТПП организира индивидуални срещи със собственика на фирма Sellmark
още...
25 Октомври 2018
Наближава крайният срок за деклариране на дължимият авансов данък върху ДФЛ
още...

Още новини