Как да мотивираме хората?

 „Има само един начин да накарате някого да извърши нещо. А той е, да възбудите у него желание да го извърши.“

Дейл Карнеги

 

Една от основните задачи на лидерите и ръководителите на фирми е да мотивират хората, които работят за тях. Мотивацията на работното място е от решаващо значение за успеха на всяка компания.

Учителите и родителите също имат подобна задача – да накарат децата да правят или да не правят нещо, да ги стимулират да учат и да се развиват, да им създадат здравословни и поведенчески навици. Как обаче да мотивираме хората?

Кои подходи можем да използваме, за да  ги стимулираме?

За съжаление най-честият подход, който се използва, е внушаването на страх – чрез  заплахи, принуда, наказания, глоби…

В сегашния период на тежка икономическа криза  в България, най-големият коз на работодателите е страхът от безработицата и мизерията. Често те смятат, че страхът от уволение сам по себе си е достъчно силен стимул за работа и по всякакъв начин се опитват да го засилят.

Истината обаче е, че страхът никога не може да бъде  стимул.

Да, хората могат да бъдат принудени да работят и да извършват нещата, които искате. Но те ще се изпълнят с негодувание, ще извършват всичко механично и няма да вложат нищо от себе си.

Знайте, че когато човек действа, воден от страх и принуда, това никога не може да доведе до трайни положителни резултати.

Истинската мотивация на човек идва от душата му. Страхът не може да запали искрата в хората. Той по-скоро ще ги демотивира.

Затова наистина най-важното е да предизвикате желание у човека да работи.

Как?

 

  • Ключов момент е да разберете какво мотивира всеки от вашите служители.

Хората са твърде различни, всеки има свои приоритети, цели, мечти. За някои хора най-важното е добрата заплата, за други – признанието и възможността за развитие, за трети – доброто отношение и да се чувстват добре на работното място.

 

  • Когато се опитвате да мотивирате служителите си, не мислете за своите нужди, а за техните.

Мислите ли, че когато кажете на работниците, че трябва да правят нещо, защото вие така сте казали или защото искате да печелите пари, това ще ги стимулира? Разбира се, че не. Хората се интересуват най-вече от своите нужди. Никой не обича да бъда използван и  за никой основната цел не може да бъде да ви изкарва парите.

Целта на хората, дошли да работят при вас е да задоволят собствените си нужди. Така че ако искате да  мотивирате  човек – говорете за неговите нужди и как с работата му при вас той може да ги задоволи.

Ако успеете да задоволите  нуждите на човека и го накарате да поиска да работи, усилията ви ще бъдат възнаградени стократно.

 

  • Накарайте служителите си да почувстват бизнеса ви като свой.

Обикновено работодателите желаят служителите им да чувстват компанията като своя и да отдадат цялата си енергия в работата.

Това е добре, но е необходимо да накарате хората да почувстват  бизнеса ви като свой.

Насила човек не може да бъде накаран да даде всичко от себе си. Но можете да направите така, че той сам да поиска да го направи.

Как може един човек усеща дадена фирма като негова и да има същото желание за развитието и, кактвото имате вие, които сте собственици?

За да почувстват бизнеса като свой, те трябва да виждат своя принос, да имат възможност да проявят инициатива, да споделят своето мнение и гледна точка.

Дайте им възможност да изкажат  свои идеи, да предложат нови варианти. Това не само прави хората по-ефективни и ги стимулира, но и с новите свежи идеи можете да подобрите бизнеса си. Ще се изненадате колко идеи могат да ви подскажат работниците. Когато не им давате възможност да ги споделят, идеите, както и желанието им  за отдаване в работата  умират.

 

  • Много важно за всеки човек е признанието.

Едно от най-големите желания на човек е желанието му  да се чувства важен. Всеки един човек – дете или възрастен има нужда да усети, че е ценен, че  това, което прави се цени.

Много работодатели смятат за напълно излишно признанието, след като плащат за извършената работа.

За да мотивирате хората си обаче, е необходимо да им покажете, че те са важни за вас и че сте им признателни за работата, която извършват. Не само да им кажете „браво“, а да ги накарате да се почувстват важни за компанията, да знаят, че им имате доверие и разчитате на тях.

Когато човек усеща, че трудът му се цени, той е готов да даде всичко от себе си, да работи дори извънредно, за да може да изпълни поставените му задачи.

Дръжте се със служителите си като с парньори. Помнете, че те са хората, които ви изкарват хляба. Взаимното уважение е необходимо условие за успех и на двете страни.

 

  • Парите като стимул.

Парите наистина са един добър стимул, но не винаги. Понякога хората ще предпочетат да си седят спокойно цял ден, без да се напрягат, отколкото да се скъсат от работа и да получат за това 50 лв повече.

Затова не разчитайте основно само на парите като стимул ако искате служителите ви да са ефективни.

 

  • Създайте  среда, където хората да се чувстват добре.

За да бъдат хората продуктивни, са им нужни добри условия на труд. Много важни са както елементарите нужди от почивка, храна и т. н, така и доброто отношение.

Приятна и мотивираща среда се създава, когато има взаимно доверие. Дайте на своите служители възможност да споделят това, което ги притеснява, да се обсъждят спокойно проблемите или конфликтите в колектива.

Много добър вариант е  във всяка по-голяма компания да има психолози – консултанти, които да се грижат за доброто психично състояние на работещите.

Това може да ви струва като пръскане на излишни пари, но всъщност това не е някаква глезотийка, а много добра инвестиция, която задължително ще ви донесе по-големи успехи.

 

  • Инвестирайте в обучението на служителите си.

Често обучението се пропуска, особено за позиции, при които се преценява, че  работата не е толкова сложна.

Обучението обаче  е решаващ фактор.  Винаги най-успешни са фирмите, които влагат пари в обучението на хората си. Във всяка една професия има тънкости, необходимо е развиване на определени умения и знания.

В никакъв случай не подценявайте обучението. То ще направи хората по-компетентни, ефективни и по този начин ще ви създаде  един  добър имидж на компания с високо квалифицирани специалисти. Освен това, колкото по-добре са обучени служителите ви, толкова по-добри резултати ще постига фирмата ви.

Хубаво е също така периодично да се провеждат курсове, семинари, където работещите  да се запознават с нови тенденции, продукти или идеи.

Помнете, че от обучението печелите най-вече вие.

 

  • Дайте им отговорности.

Не просто да им дадете повече работа, а да им поставите задача, за която те да поемат отговорност и да следят за изпълнението и.

Така те могат да облекчат вашата работа и в същото време това ще бъде стимул за тях. Аз съм имала възможност да наблюдавам въздействието на този фактор и от двете страни  –  работила съм и като служител, и на ръководна позиция.

Когато работех преди време в  детска градина, а и когато работих като ръководител отдел каси и с някое от децата или касиерките ми е  било трудно да се „справя“, излючителен ефект имаше когато просто „назначавах“ някой за отговорник на дадена задача. Това се оказа много силен стимул. Първо човекът се старае да оправдае доверието, което му гласуват. И второ – вече е отговорник, на важен пост, чувства се някак специален.  Освен това служителят  усеща, че нещата зависят от него, т. е.  неговата дейност има значение. Това може силно да мотивира хората.

 

  • Внесете разнообразие в работата, дайте възможност на хората за израстване.

Много млади хора ми споделят, че са излючително демотивирани от скуката, еднообразието във фирмата, в която работят. Те разказват как денят не се различава по нищо от останалите, как ходят на работата като роботи, свършват и се прибират…Те имат чувството че не живеят, че „затъпяват“, че са се затворили и пропиляват живота си.

Разбира се, самите хора също трябва да поемат своята отговорност за това как се чувстват.

Но знаейки, че еднообразието демотивира хората, и вие можете да направите нещо. Създайте разнообразие, поставяйте нови цели, дайте възможност на служителите да се доказват и да израстват.

 

  • Направете малки състезания или класации.

Много мотивиращи са малките „състезания“ като игри. Както знаете – конкуренцията и съревнованието  са най-силният двигател за развитието.

Всеки човек дълбоко в себе си таи желанието да бъде най-добър. Изумително е какво са способни да направят хората, за да бъдат първи. Когато работих като ръководител отдел каси, всяка седмица се слагаше на видно място  табло с имената на най-бързите касиерки. Това доведе до надпревара между тях и повишаване качеството им на работа.

Наградата беше нещо символично – шампанско, кутия бонбони или нещо такова и името в списъка на таблото.

Тези „дребни“ стимули обаче се оказаха много силни.

 

Източник: Себепознаение.com

 
Публикувана 30 Януари 2015 г. 10:01:09
 



Новини

05 Декември 2017
Регионални профили: показатели за развитие 2017
още...
17 Ноември 2017
Уебинар „Пазарни възможности за европейския земеделски бизнес, в контекста на Споразумението за свободна търговия ЕС–Япония”
още...
10 Ноември 2017
Българо-турски агробизнес форум
още...
09 Ноември 2017
Предложени са промени в Закона за туризма
още...
09 Ноември 2017
БТПП издава сертификати на класираните фирми в ТОП 100 и ТОП 1500+
още...

Още новини