Депутатите гласуваха на второ четене промени в Закона за търговския регистър Регистриран достъп до фирмените дела на търговците

Базата данни на търговския регистър ще продължи да се използва свободно и безплатно, но до делото на търговеца е необходим регистриран достъп. Това решиха депутатите, които приеха на второ четене промени в Закона за търговския регистър.

Регистрираният достъп може да бъде предоставен в териториалните звена на Агенцията по вписванията след представяне на молба и документ за самоличност. Лицето, поискало достъп по електронен път, трябва да се идентифицира чрез електронен подпис или чрез цифров сертификат, издаден от агенцията. Според действащия закон всеки има право на свободен и безплатен достъп до търговския регистър и до електронния образ на документите. Агенцията трябваше да осигурява свободен и безплатен достъп и до съдържащите се в информационната система на търговския регистър заявления, електронния образ на приложените към тях документи и постановените откази.

Едноличните търговци трябва да публикуват годишния си финансов отчет до 31 май на следващата година, дружествата с ограничена отговорност - до 30 юни следващата година, а всички останали търговци по смисъла на Търговския закон - до 31 юли. Дейността на търговските дружества и кооперациите, за които не е направено искане за пререгистрация според разпоредбите на закона, се прекратява на 1 януари 2012 г., записа парламентът.

Търговските дружества, които не са се пререгистрирали в срок, няма да имат право да осъществяват търговска дейност, да предявяват искове и да подават молби за образуване на изпълнителни производства, както и да извършват разпоредителни сделки с имущество, с изключение на това да изплащат дължими суми на работници и служители, както и да извършват преводи на суми за погасяване на публични задължения. Извършените сделки с имущество след 31 декември 2011 г. са нищожни, според промените в Закона.

Когато търговец поиска фирмата му да бъде обявена в ликвидация, за тази цел Агенция по вписванията ще вписва ликвидацията и ще назначава и вписва ликвидатор. Възможно е и самото заинтересовано лице да бъде назначено за ликвидатор тогава, когато няма вписано представляващо лице. Разноските за производството по ликвидация са за сметка на търговеца. Когато търговецът не разполага със средствата за това, включително и за заплащане на възнаграждението на ликвидатор, заинтересованото лице осигурява собствени средства за извършване на ликвидацията.

Тя приключва в срок до една година след датата на вписване на ликвидатора, но е възможно удължаването му, като краят на процедурата е не по-късно от 31 януари 2017 г. След тази дата Агенция по вписванията служебно ще заличава търговските дружества и кооперациите, за които не е поискана пререгистрация или са били обявени в ликвидация, както и за тези, за които ликвидацията не е приключила поради бездействие на ликвидатора или заинтересованото лице.

Агенция по вписванията ще обявява списък на заличените търговски дружества и кооперации на електронната си страница.

Инфобизнес бр.16/ 2011

 
Публикувана: 21 Април 2011 г. 16:04:35
 



Новини

13 Ноември 2018
НАП напомня за модификация или подмяна на фискалните устройства на регистрираните по ДДС фирми
още...
13 Ноември 2018
БТПП организира дискусионен форум "Дигитални предизвикателства пред съвременните компании"
още...
25 Октомври 2018
Наближава крайният срок за деклариране на дължимият авансов данък върху ДФЛ
още...
23 Октомври 2018
Посолството на Казахстан в София и БТПП организират информационна презентация
още...
22 Октомври 2018
Близо 18 000 земеделци декларираха доходите си за месец
още...

Още новини