Анкетно проучване на БТПП „Онлайн търговията със стоки и услуги през погледа на бизнеса“

БТПП проведе анкетно проучване през м. декември 2011 г. по електронен път за мнението на българския бизнес за най-динамично разрастващия се канал за търговия в световен мащаб.

Резултати от проучването показват, че 26% от анкетираните фирми са използвали възможностите за продажби на стоките/услугите си чрез интернет. Този дял може да се оцени като значителен, имайки предвид, че електронната търговия не е подходяща за реализация на всички стоки или услуги, и е индикатор, че все повече предприятия използват уеб пространството, за да достигнат по-лесно и с по-малко разходи до своите клиенти.

За основната част от фирмите (83%) интернет търговията представлява под 1% от реализирания им оборот през годината. За останалите 17% онлайн продажбите са между 2 и 10% от приходите им през годината.

Ниският относителен дял на стоките и услугите, които се продават през интернет, са показателни за все още недостатъчното навлизане на интернет продажбите като дистрибуционен канал.

На въпрос „Какво е отношението Ви към онлайн продажбите на стоки или услуги” отговорите са както следва:

• 82% от компаниите са настроени положително към интернет продажбите на стоки или услуги;

• 10% заявяват, че нямат отношение;

• Отрицателно настроени към тях за останалите 8%.

Предимно положителното отношение към онлайн продажбите подсказва за потенциала в разширяване на обхвата и увеличаване на количествата, продадени през интернет в близко бъдеще.

Като причини за все още неизползване на продажби чрез интернет анкетата сочи разнородни отговори (фирмите са посочили повече от един отговор):

• Не е подходящ за стоките или услугите – 33%

• Не съм запознат напълно с възможностите за онлайн търговия – 33%

• Все още слабото разпространение на онлайн търговия в България – 26%

• Липсата на подходящи портали за онлайн търговия – 20%

• Несигурност в разплащанията – 6%

• Невъзможността купувачът да види реално стоката – 6%

• Разходите за осигуряване на възможността на онлайн продажби – 6%.

47% от фирмите, участвали в допитването, планират в близко бъдеще да се включват в електронната търговия с продажби на стоки или услуги. Също толкова е и делът на фирмите (47%), които не възнамеряват да използват интернет като инструмент за продажби на стоки или услуги. 6% не са посочили отговор.

Когато става въпрос за онлайн покупки на стоки или услуги от фирмите, 40 % от предприятията извършват онлайн покупка на стоки, сочат данните от проучването. При 66% от тези предприятия закупените стоки съставляват 1% от всички покупки.

72% от фирмите имат преди всичко положително отношение към покупките по интернет. Едва 14% имат негативно отношение към интернет покупките на стоки или услуги; 9% са заявили, че нямат отношение към тях (без отговор 5%).

Като причини да не купуват стоки или услуги чрез интернет в о тговорите на анкетираните се наблюдава относително по-голяма концентрация (фирмите са посочили повече от един отговор):

• Липсата на достатъчно доверие в стоките и услугите – 61%

• Все още слабото разпространение на онлайн търговия в България – 46%

• Не сме имали такива потребности – 15%

• Несигурност в разплащанията – 7%

• Покупките не са подходящи за онлайн търговия – 7%.

Анализът е изготвен от отдел „Икономически анализи и политика” при БТПП. Отделът има възможност за провеждане на проучвания и изготвяне на анализи в различни области. За контакти: тел. 02/8117 401 ; 02/8117 411 , e - mail : ikontr@bcci.bg; ikan@bcci.bg

 
Публикувана: 10 Януари 2012 г. 17:01:01
 



Новини

14 Януари 2019
Процедура "Подобряване на производствения капацитет в малките и средни предприятия" ще бъде представена на 16.01.2019г. в Русе
още...
14 Декември 2018
Бизнес делегация до Намибия, Мозамбик и Кения, 21-26 януари 2019
още...
13 Ноември 2018
НАП напомня за модификация или подмяна на фискалните устройства на регистрираните по ДДС фирми
още...
28 Февруари 2018
Бизнес форум с двустранни срещи България – Катар
още...
10 Ноември 2017
Българо-турски агробизнес форум
още...

Още новини