Анкетно проучване на БТПП „Онлайн търговията със стоки и услуги през погледа на бизнеса“

БТПП проведе анкетно проучване през м. декември 2011 г. по електронен път за мнението на българския бизнес за най-динамично разрастващия се канал за търговия в световен мащаб.

Резултати от проучването показват, че 26% от анкетираните фирми са използвали възможностите за продажби на стоките/услугите си чрез интернет. Този дял може да се оцени като значителен, имайки предвид, че електронната търговия не е подходяща за реализация на всички стоки или услуги, и е индикатор, че все повече предприятия използват уеб пространството, за да достигнат по-лесно и с по-малко разходи до своите клиенти.

За основната част от фирмите (83%) интернет търговията представлява под 1% от реализирания им оборот през годината. За останалите 17% онлайн продажбите са между 2 и 10% от приходите им през годината.

Ниският относителен дял на стоките и услугите, които се продават през интернет, са показателни за все още недостатъчното навлизане на интернет продажбите като дистрибуционен канал.

На въпрос „Какво е отношението Ви към онлайн продажбите на стоки или услуги” отговорите са както следва:

• 82% от компаниите са настроени положително към интернет продажбите на стоки или услуги;

• 10% заявяват, че нямат отношение;

• Отрицателно настроени към тях за останалите 8%.

Предимно положителното отношение към онлайн продажбите подсказва за потенциала в разширяване на обхвата и увеличаване на количествата, продадени през интернет в близко бъдеще.

Като причини за все още неизползване на продажби чрез интернет анкетата сочи разнородни отговори (фирмите са посочили повече от един отговор):

• Не е подходящ за стоките или услугите – 33%

• Не съм запознат напълно с възможностите за онлайн търговия – 33%

• Все още слабото разпространение на онлайн търговия в България – 26%

• Липсата на подходящи портали за онлайн търговия – 20%

• Несигурност в разплащанията – 6%

• Невъзможността купувачът да види реално стоката – 6%

• Разходите за осигуряване на възможността на онлайн продажби – 6%.

47% от фирмите, участвали в допитването, планират в близко бъдеще да се включват в електронната търговия с продажби на стоки или услуги. Също толкова е и делът на фирмите (47%), които не възнамеряват да използват интернет като инструмент за продажби на стоки или услуги. 6% не са посочили отговор.

Когато става въпрос за онлайн покупки на стоки или услуги от фирмите, 40 % от предприятията извършват онлайн покупка на стоки, сочат данните от проучването. При 66% от тези предприятия закупените стоки съставляват 1% от всички покупки.

72% от фирмите имат преди всичко положително отношение към покупките по интернет. Едва 14% имат негативно отношение към интернет покупките на стоки или услуги; 9% са заявили, че нямат отношение към тях (без отговор 5%).

Като причини да не купуват стоки или услуги чрез интернет в о тговорите на анкетираните се наблюдава относително по-голяма концентрация (фирмите са посочили повече от един отговор):

• Липсата на достатъчно доверие в стоките и услугите – 61%

• Все още слабото разпространение на онлайн търговия в България – 46%

• Не сме имали такива потребности – 15%

• Несигурност в разплащанията – 7%

• Покупките не са подходящи за онлайн търговия – 7%.

Анализът е изготвен от отдел „Икономически анализи и политика” при БТПП. Отделът има възможност за провеждане на проучвания и изготвяне на анализи в различни области. За контакти: тел. 02/8117 401 ; 02/8117 411 , e - mail : ikontr@bcci.bg; ikan@bcci.bg

 
Публикувана: 10 Януари 2012 г. 17:01:01
 



Новини

13 Ноември 2018
НАП напомня за модификация или подмяна на фискалните устройства на регистрираните по ДДС фирми
още...
13 Ноември 2018
БТПП организира дискусионен форум "Дигитални предизвикателства пред съвременните компании"
още...
25 Октомври 2018
Наближава крайният срок за деклариране на дължимият авансов данък върху ДФЛ
още...
23 Октомври 2018
Посолството на Казахстан в София и БТПП организират информационна презентация
още...
22 Октомври 2018
Близо 18 000 земеделци декларираха доходите си за месец
още...

Още новини