Анкетно проучване на БТПП „Онлайн търговията със стоки и услуги през погледа на бизнеса“

БТПП проведе анкетно проучване през м. декември 2011 г. по електронен път за мнението на българския бизнес за най-динамично разрастващия се канал за търговия в световен мащаб.

Резултати от проучването показват, че 26% от анкетираните фирми са използвали възможностите за продажби на стоките/услугите си чрез интернет. Този дял може да се оцени като значителен, имайки предвид, че електронната търговия не е подходяща за реализация на всички стоки или услуги, и е индикатор, че все повече предприятия използват уеб пространството, за да достигнат по-лесно и с по-малко разходи до своите клиенти.

За основната част от фирмите (83%) интернет търговията представлява под 1% от реализирания им оборот през годината. За останалите 17% онлайн продажбите са между 2 и 10% от приходите им през годината.

Ниският относителен дял на стоките и услугите, които се продават през интернет, са показателни за все още недостатъчното навлизане на интернет продажбите като дистрибуционен канал.

На въпрос „Какво е отношението Ви към онлайн продажбите на стоки или услуги” отговорите са както следва:

• 82% от компаниите са настроени положително към интернет продажбите на стоки или услуги;

• 10% заявяват, че нямат отношение;

• Отрицателно настроени към тях за останалите 8%.

Предимно положителното отношение към онлайн продажбите подсказва за потенциала в разширяване на обхвата и увеличаване на количествата, продадени през интернет в близко бъдеще.

Като причини за все още неизползване на продажби чрез интернет анкетата сочи разнородни отговори (фирмите са посочили повече от един отговор):

• Не е подходящ за стоките или услугите – 33%

• Не съм запознат напълно с възможностите за онлайн търговия – 33%

• Все още слабото разпространение на онлайн търговия в България – 26%

• Липсата на подходящи портали за онлайн търговия – 20%

• Несигурност в разплащанията – 6%

• Невъзможността купувачът да види реално стоката – 6%

• Разходите за осигуряване на възможността на онлайн продажби – 6%.

47% от фирмите, участвали в допитването, планират в близко бъдеще да се включват в електронната търговия с продажби на стоки или услуги. Също толкова е и делът на фирмите (47%), които не възнамеряват да използват интернет като инструмент за продажби на стоки или услуги. 6% не са посочили отговор.

Когато става въпрос за онлайн покупки на стоки или услуги от фирмите, 40 % от предприятията извършват онлайн покупка на стоки, сочат данните от проучването. При 66% от тези предприятия закупените стоки съставляват 1% от всички покупки.

72% от фирмите имат преди всичко положително отношение към покупките по интернет. Едва 14% имат негативно отношение към интернет покупките на стоки или услуги; 9% са заявили, че нямат отношение към тях (без отговор 5%).

Като причини да не купуват стоки или услуги чрез интернет в о тговорите на анкетираните се наблюдава относително по-голяма концентрация (фирмите са посочили повече от един отговор):

• Липсата на достатъчно доверие в стоките и услугите – 61%

• Все още слабото разпространение на онлайн търговия в България – 46%

• Не сме имали такива потребности – 15%

• Несигурност в разплащанията – 7%

• Покупките не са подходящи за онлайн търговия – 7%.

Анализът е изготвен от отдел „Икономически анализи и политика” при БТПП. Отделът има възможност за провеждане на проучвания и изготвяне на анализи в различни области. За контакти: тел. 02/8117 401 ; 02/8117 411 , e - mail : ikontr@bcci.bg; ikan@bcci.bg

 
Публикувана: 10 Януари 2012 г. 17:01:01
 



Новини

19 Април 2018
Състезание „Green Talents 2018“ стартира
още...
13 Март 2018
Корпоративните декларации се подават само по електронен път
още...
13 Март 2018
Два дни за фирмите да подадат в НАП данни за платени доходи на физически лица
още...
28 Февруари 2018
Бизнес форум с двустранни срещи България – Катар
още...
21 Февруари 2018
Национални дни на кариерата- 2018
още...

Още новини