Анкета на БТПП: 53% от фирмите не инвестират в иновации
През месец юли т.г. БТПП проведе анкетно допитване за иновационната дейност на фирмите и сътрудничеството с научните среди. Целта бе да се формулират мерки, които биха насърчили фирмите да инвестират в научни разработки.


Мотив за извършване на проучването бе затвърдяващата се неблагоприятната позиция на страната ни в международните класации по показателя „Иновации” (93-то място в „Индекс на глобалната конкурентоспособност 2011-2012” сред 139 държави и 92-ро място в класацията „Най-добри страни за бизнес 2012” сред 134 държави).

От друга страна износът, който бе водещ елемент за генериране на растеж, продължава да бъде представен основно от суровини и стоки с ниска добавена стойност. В този смисъл и при отчетеното забавяне през първите пет месеца на 2012 г. в темпа на експорта, един от факторите за постигане на икономически растеж може да бъде ускоряване на иновационната дейност на фирмите.

Основният дял от фирмите, участващи в анкета, са от промишлеността (60%), следвани от сектора на услугите (22%) и работещите в търговията (18%).

Малко над половината от участващите в проучване фирми (53%) отбелязват, че не използват иновации, като са посочили различни причини за това.

Около 18% от членовете на БТПП считат, че иновациите не са приложими за техния бизнес, а едва 2% от фирмите посочват, че нямат необходимост при осъществяване на дейността от внедряване на научни разработки. Близо 1/3 (27%) са фирмите, които използват вече иновации, като от тях най-много са внедрените собствени разработки.

Най-голям дял сред причините за липса на иновации сред бизнеса са: административната тежест и необходимостта от собствени средства за банкова гаранция или съфинансиране и др. при проектите по ОП „Конкурентоспособност”, несигурността на икономическата среда и липсата на финансови ресурси. Последните две пречки намират проявление и в склонността на бизнеса за отделяне на средства за иновации.

  • Най-голям е делът на фирмите (28%), които биха заделили до 5% от печалбата си за тази дейност;
  • 21% от участващите фирми в анкетата са склонни да инвестират в иновации до 10% от печалбата си;
  • 19% от членовете на БТПП биха отделили 20% от положителния финансов резултат;
  • 18% са склонни да инвестират до 50% в иновации;
  • 9% не са склонни да инвестират дял от печалбата за иновации;
  • Едва 5% от фирмите биха отделили повече от половината от печалбата си за иновационни дейности.


На въпрос за готовността на фирмите за сътрудничество с научни институти или ВУЗ, 60% са заявили готовност, докато 40% нямат намерения за осъществяване на съвместни дейности с тези институции.
Намеренията на фирмите за сътрудничество с научни институти или ВУЗ основно се отнасят до наемане на работа/осигуряване на стаж за най-талантливите студенти и до инвестиции в част от необходимите средства за определен научен продукт.

Членовете на БТПП считат, че водещи за повишаване на иновационната дейност на бизнеса в страната са промени в условията за финансиране на иновации по ОП „Конкурентоспособност”, така че да станат привлекателни за бизнеса (според 67%), а и въвеждане на данъчни и други стимулиращи мерки (според 64%).

Около 40% отбелязват, че е необходима по-голяма активност на научните среди и популяризиране на научните разработки, а над 1/3 - необходимост от по-добро управление на Национален иновационен фонд, Национален фонд „Научни изследвания” и засилване на публично-частното партньорство.

Изводи от проучването:
  • Административната тежест, несигурната икономическа среда и липсата на финансови средства са трите основни причини, които отказват бизнесът да инвестира в иновации. Отражението на първата причина се намира и в малкия брой иновативни проекти, осъществени с финансовата подкрепа на ОП „Конкурентоспособност” и ниската степен на усвояване на средствата по Приоритетна ос 1 „Развитие на икономика, базирана на знанието и иновационни дейности” (2,41% към 01.07.2012 г.)
  • Значителна част от фирмите, участващи в проучването, са на мнение, че научните институти/ ВУЗ е необходимо да бъдат по-активни в сътрудничеството си с бизнеса. Иновациите изискват устойчива среда, при която бизнесът, държавните органи и образованието работят заедно.
 
Публикувана: 2 Август 2012 г. 13:08:23
 



Новини

17 Май 2017
Второ издание на Академия за социални предприемачи
още...
17 Май 2017
Национален конкурс за „Европейска награда за млади фермери” 2017 г.
още...
17 Май 2017
Състезание „Green Talents 2017“
още...
21 Април 2017
Проект на Постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на Тарифата за таксите, които се събират от Българската агенция по безопасност на храните
още...
21 Април 2017
Национален щанд на Международната изложба за хотелиерство и ресторантьорство HOST, 20–24.10.2017, Милано, Италия
още...

Още новини