Изследване на пазара на текстил и облекло в България
  • Относително нисък е делът на фирмите от сектора, които определят моментното си състояние като много добро или отлично. В лоша кондиция са почти половината от интервюираните.
  • “Ахилесовата пета” в областта на конкурентоспособността на сектора са инвестициите в маркетинг и реклама.
  • Добрата новина е, че качеството на стоките, както и конкурентността на цените са високи. Все още има какво да се желае от производителността на труда. Тук се намират значителни резерви за подобряване на състоянието на сектора.
  • Квалификацията на персонала и производителността на машините и оборудването в сектора са на относително високо ниво.
  • Именно индикаторите за конкурентоспособност са найзначимото основание за оптимизъм сред голяма част от мениджърите в сектора. Прогнозата за втората половина от годината показва оптимизъм - само една трета (33 на сто) очакват влошаване, а делът на оптимистите е почти толкова голям (29 на сто).
  • Очевидните причини за състоянието на бранша са промените в световната икономическа конюнктура, в резултат от финансовата криза и последвалия спад в потреблението. Почти всяко предприятие е почувствало въздействията на кризата върху своя бизнес.
  • Силно свиване на обема на производството - 44 на сто посочват очакванията си за спад в сектора в границите 31%50%. Силно песимистични остават около 10 на сто от предприятията - според тях секторът ще „потъне“ с повече от 51% през тази година.
  • Пряко социален ефект от свиването на бизнеса са очакванията за спад на заетостта - всяко трето предприятие ще направи съкращения на персонал - в интервалите между 20% до 50% от работниците.
  • Мениджърите са оптимисти за размера на заплащането в сектора - 72% смятат, че нивото ще се запази, а 11 на сто дори сочат увеличение.
  • По отношение на наличните фирмени стратегии - 25% от фирмите имат или скоро ще бъдат сертифицирани по ISO.
  • 1/3 от предприятията участват в изложения, панаири и др. специализирани форуми в България, а 14 на сто участват в международни изложения.
  • За планиране на развитието на бранша е многоважно да се проследи степента на познаване и готовността на фирмите за въвеждане на европейските стандарти при производството на текстил, изделия от текстил, облекла и трикотаж. В 62% от предприятията са въведени или са готови да въведат европейските норми в своя бизнес, докато 23 на сто декларират, че това вече е изпълнено за техните предприятия.
  • Всяко пето предприятие заделя бюджет за технологично обновление и иновации. Сходен е делът на компаниите, за които обучението и повишаването на квалификацията на персонала са значим приоритет и отделят целево бюджет за обезпечаване на процеса.

По отношение на нормативната уредба и институционалната рамка, компаниите от сектора са по-скоро критични към бизнес средата, ефективността на законодателните промени, данъчните и осигурителни ставки и плащания, работата на институциите.

Източник: Българска асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ)

 
Публикувана: 6 Ноември 2009 г. 11:11:21
 



Новини

20 Октомври 2017
Българо-унгарски бизнес форум на 3 ноември 2017 г., Гранд Хотел София
още...
20 Октомври 2017
Бизнес форум в периода 8 – 10 ноември 2017 г. в гр. Минск, Беларус
още...
19 Октомври 2017
Проект на Закон за изменение и допълнение на Наказателния кодекс
още...
19 Октомври 2017
Нова групажна линия на фирма MW Logistica свързва България и Франция
още...
19 Октомври 2017
Иновационен форум 26-29 ноември 2017 г, гр. Братислава, Словакия
още...

Още новини